Nederlandse marktleider The Next Closet haalt 3 miljoen financiering op

Als wereldwijde pionier op het gebied van online tweedehands designermode en grootste aanbieder
hiervan binnen de Benelux, biedt The Next Closet een duurzaam alternatief voor het kopen van nieuwe
kleding. Het Nederlandse bedrijf heeft een investering opgehaald van drie miljoen euro
bij 4impact, het Borski Fund en haar business angels en investeerders, waaronder PDENH.

Ondernemersduo Lieke Pijpers (37) en Thalita van Ogtrop (36) startten met The Next Closet het
eerste resale platform van Nederland. Inmiddels hebben vele vrouwen – waaronder Carice van
Houten, Thekla Reuten en Linda Tol – en vintage boetieks uit de hele Benelux zich bij hen
aangesloten. Een kwart miljoen items heeft zo al een tweede, en soms zelfs derde, leven gekregen.

De twee female founders versterkten onlangs hun managementteam met Peter Koning (COO),
afkomstig van OLX – een wereldwijd netwerk van online marktplaatsen – en Suzanne Kats (CCO),
voorheen Sr. Director Global Brand Strategy bij Tommy Hilfiger. Het team zal de opgehaalde
financiering inzetten om meer talent te werven en haar leiderspositie verder uit te bouwen.

Groeiende bewustwording

De mode-industrie is de op één na grootste vervuilende industrie, waarbij bovendien elk jaar 50
miljard nieuwe kledingstukken onverkocht worden weggegooid. Dankzij een steeds grotere
bewustwording en de recent door de overheid ingevoerde productenverantwoordelijkheid (UPV)
voor textiel zal de vraag naar tweedehands mode naar verwachting sterk toenemen.

Naar verwachting zal de markt voor tweedehands kleding twaalf keer zo snel zal groeien als de
modemarkt in zijn geheel en zelfs twee keer zo groot worden als de markt voor fast fashion. Met de
financiering kan The Next Closet meegroeien met deze zich explosief ontwikkelende markt. Door
kwaliteit boven kwantiteit te plaatsen, draagt The Next Closet daarmee bovendien bij aan de
internationale VN-milieudoelstellingen.