;

Krachtige impuls elektrificatie scheepvaart met investering van €4 miljoen in EST-Floattech

Ontwikkelaar van maritieme batterijsystemen EST-Floattech ontvangt een investering van € 4 miljoen van Energietransitiefonds Rotterdam en bestaande aandeelhouders Rotterdam Port Fund, Ponooc, Yard Energy en PDENH. EST-Floattech draagt bij aan de benodigde verduurzaming van de maritieme sector.

EST-Floattech ontwikkelt en produceert hoogwaardige lithium-ion-batterijsystemen voor elektrische en hybride aandrijving van onder meer binnenvaartschepen, veerboten en jachten. In combinatie met in eigen beheer ontwikkelde software, zorgen deze systemen voor een aanzienlijke verbetering als het gaat om CO2-uitstoot, brandstofkosten, geluidsoverlast en luchtkwaliteit.

Groot maatschappelijk belang

Elektrificatie van de scheepvaart heeft een groot maatschappelijk belang. Binnenvaart en zeevaart zijn samen verantwoordelijk voor 16,5% van de Nederlandse CO2-uitstoot. Goederentransport over water neemt de komende jaren bovendien significant toe. De EU stuurt aan op 50% meer goederentransport via binnenlandse vaarroutes en kortere zeeroutes in 2050 ten opzichte van 2015. Voor de internationale scheepvaart wordt tussen 2023 en 2050 zelfs een volumegroei verwacht van meer dan 200%. Momenteel is slechts 1 procent van de wereldwijde vloot geëlektrificeerd en de sector moet een enorme inhaalslag maken om net-zero in 2050 te halen.

Sinds 1 januari 2024 is het Europese CO2-emissiehandelssysteem EU-ETS van kracht voor grotere schepen, een belangrijk instrument om de uitstoot van broeikasgassen kosteneffectief te verminderen. Naar verwachting volgen kleinere schepen in 2026. De toenemende kosten die samenhangen met CO2-uitstoot, maken elektrificatie steeds interessanter binnen een sterk groeiende markt. Als op één na grootste speler ligt hier een grote kans voor EST-Floattech.

Internationale uitbreiding

Lithium-ion-batterijen combineren een laag gewicht met hoge energiedichtheid, lage zelfontlading en lange levensduur. Het batterijmanagementsysteem van EST-Floattech bewaakt de laadstatus, ontladingsstatus, temperatuur en andere parameters om te zorgen dat de batterijen efficiënt en veilig functioneren. Brandveiligheid is cruciaal op schepen. Bij EST-Floattech staat veiligheid voorop, en het Octopus Series batterijsysteem is dan ook door drie certificerende instanties gecertificeerd: DNV, Lloyd’s Register en Bureau Veritas.

Voor de aluminium behuizing, het isolatiemateriaal, de elektronicacomponenten en de rekken, waarin diverse onderdelen van de batterijcellen worden geïnstalleerd, werkt EST-Floattech samen met Nederlandse partners. Dankzij de investering kan EST-Floattech nationaal en internationaal verder groeien. Het bedrijf concentreert zich op marktleiderschap in Noordwest-Europa en werkt samen met batterijfabrikant DuraPower voor toegang tot Azië en Oceanië. Ook wil EST-Floattech zich in de toekomst op grotere vaartuigen gaan richten.

Joep Gorgels, CFO en CBDO van EST-Floattech:
“De investering van Innovation Quarter en de huidige aandeelhouders in EST-Floattech, brengt niet alleen nieuw kapitaal, dat EST-Floattech helpt de volgende groeistap te zetten, het laat ook zien dat Nederland gelooft in de kracht van innovatie en duurzame energie. Met Innovation Quarter hebben we er een nieuwe partner bij en samen met Ponooc, Yard Energy, Rotterdam Port Fund en PDENH bouwen we door aan een toekomst waarin wij een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de maritieme industrie.”